Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Najnowsze galerie

Zobacz też

Biuletyn Informacji Publicznejplatforma e-puapPowiat Lęborski - Powiat PartnerskiOficjalny portal województwa małopolskiegobim-poziome.pngAktywny i Bezpieczny Powiat BrzeskiPowiat Brzeski Facebook Instagram

 

Ufaj, ale sprawdzaj

2014-01-17 11:22
Ufaj, ale sprawdzaj


Jednym z głównych celów Strategii regulacyjnej Prezesa UKE do 2015 roku jest wzmocnienie pozycji konsumentów. W ramach polityki konsumenckiej UKE prowadzi działania, których celem jest wzmocnienie pozycji konsumenta poprzez systematyczne popularyzowanie wiedzy z zakresu ochrony konsumenta oraz świadomości praw i obowiązków abonenta. Jest to ważny obowiązek wynikający z przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne.
 
Początek kampanii
Przygotowania do kampanii edukacyjnej rozpoczęto w Departamencie Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego w drugiej połowie 2012 roku w związku z rosnącą skalą nieuczciwych praktyk stosowanych przez przedstawicieli handlowych reprezentujących część firm działających na polskim rynku telekomunikacyjnym. Potrzeba przeprowadzenie tego rodzaju działań edukacyjnych wynikała zarówno z rosnącej liczby interwencji podejmowanych przez UKE, jak i z sygnałów zgłaszanych przez rzeczników praw konsumenta oraz samych abonentów. Pierwsze spotkania odbyły się już w grudniu 2012 rok w Pile, Wągrowcu oraz Ełku i przyniosły bardzo pozytywny oddźwięk w postaci serii zaproszeń do zorganizowania kolejnych spotkań na terenie całego kraju.
 
Założenia, cele i adresaci kampanii
Głównym adresatem kampanii są osoby w wieku 50+, które stanowią najważniejszą grupę docelową, gdyż to głównie oni padają ofiarą nieuczciwie działających przedstawicieli handlowych. Jednakże kampania „Ufaj, ale sprawdzaj” skierowana jest nie tylko do osób starszych – informacje przekazywane podczas spotkań, materiały w postaci ulotek i filmów edukacyjnych stanowią cenną pomoc dla wszystkich abonentów niezależnie od ich wieku.
Celem kampanii jest edukowanie konsumentów szczególnie narażonych na nieetyczne praktyki handlowe stosowane przez przedstawicieli części z działających na terenie Polski firm telekomunikacyjnych, stałe oddziaływanie na konsumentów, aby decyzje o zmianie dostawcy usług telekomunikacyjnych, przedłużeniu lub zawarciu nowej umowy na ich świadczenie podejmowali świadomie, co niewątpliwie skutkować będzie, ograniczeniem niepokojącego zjawiska, jakim jest zwieranie umów z naruszeniem dobrych obyczajów.
 
Elementy składowe kampanii:
bezpośrednie spotkania i dyskusje ekspertów UKE z abonamentami (na zaproszenie urzędów miejskich i powiatowych);
dystrybucja ulotek, plakatów i innych materiałów nt. kampanii;
publikacja w internecie filmów edukacyjnych i poradników dla abonentów, promocji kampanii w mediach lokalnych.
 
Bezpośrednie spotkania z abonentami
Ogółem w 2013 roku zorganizowano 32 spotkania z konsumentami, w których udział wzięło blisko tysiąc osób. Prezentacje ekspertów UKE odbywały się w małych i większych miastach całego kraju. Ekspercie, którzy na co dzień stykają się z wieloma problemami nurtującymi abonentów mogli podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z mieszkańcami: Będzina, Sosnowca, Bydgoszczy, Golubia-Dobrzynia, Szczytna, Giżycka, Leszna, Dębicy, Mielca, Tych, Pszczyny,Słupcy, Konina, Wrocławia, Oławy, Szczecina, Stargardu Szczecińskiego, Pyrzyc, Namysłowa, Kluczborka, Lubania, Zgorzelca, Jeleniej Góry, Drawska Pomorskiego, Łobza, Makowa Mazowieckiego, Gniewa, Tczewa, Zamościa, Lublina, Krasnegostawu oraz Pułtuska.
 
Filmy edukacyjne
 
W ramach kampanii Centrum Infomracji Konsumenckiej UKE przygotowało 4 adresowane do abonentów filmy edukacyjne.
 
Ufaj, ale sprawdzaj>>>
Jak złożyć reklamację usługi telekomunikacyjnej?>>>
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?>>>
Jak rozpoznać kosztownego SMS-a?>>>
 
Wspierali
Organizacja tak wielu spotkań nie było by możliwe bez pomocy i wsparcia władz samorządowych, miejskich i powiatowych rzeczników praw konsumenta oraz lokalnych mediów, dzięki którym informacje dotarły do dużo większego grona odbiorców.
 
Opinie i ocena kampanii
Spotkania cieszyły się dużym zainteresowaniem konsumentów, zarówno przedstawicieli grupy docelowej – dojrzałych konsumentów, jak i młodszych, którzy licznie przybywali na prelekcje.
Po zakończeniu każdej z prelekcji uczestnicy zadawali wiele dodatkowych pytań dotyczących np. przenośności usług, podstawowych praw i obowiązków abonentów usług telekomunikacyjnych, standardowych warunków umowy, zapewnienia przyłączenia do publicznej sieci telefonicznej oraz pozasądowego rozstrzygania sporów między konsumentami a przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi. Uczestnicy spotkań dzielili się swoimi także doświadczeniami w kontaktach z przedstawicielami handlowymi, zyskali wiedzę jak należy postępować w przypadku telefonicznych i bezpośrednich kontaktów z przedstawicielami handlowymi zabiegającymi o pozyskanie abonenta. Warto przytoczyć komentarz jednego z konsumentów z Sosnowca, który wyraził opinię, iż spotkania organizowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Rzeczników Konsumentów są spotkaniami „życiowymi”, podczas których omawiane są problemy, na które narażeni są abonenci.
Relacje ze spotkań na bieżąco były przekazywane przez lokalne media, a przeprowadzone z pracownikami UKE, jak i rzecznikami praw konsumenta wywiady zostały umieszczone na łamach prasy i portali internetowych.
 
Plany na 2014 rok - co dalej?
O plany na kolejny rok pytamy Dyrektor Departamentu Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego Panią Renatę Piwowarską.
Kampania była zaplanowana na rok 2013. Dziś wiemy już, że spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem zarówno ze strony konsumentów, jak i rzeczników praw konsumenta. Rzecznicy oraz Starostowie zgłaszają kolejne potrzeby w zakresie organizacji spotkań w ramach „Ufaj, ale sprawdzaj”. Dlatego będzie ona kontynuowana. Jestem przekonana, że kontynuacja kampanii w 2014 roku przyniesie wiele pozytywnych efektów, pozwoli lepiej zrozumieć nowe możliwości i usługi na rynku telekomunikacyjnym i przyczyni się do spadku liczby „niechcianych” umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Dysponujemy ciekawymi materiałami edukacyjnymi i zamierzamy w nadchodzącym roku rozszerzyć nasze działania dzięki współpracy z mediami, a zwłaszcza publicznym radiem i telewizją tak aby dotrzeć do jak najszerszego grona konsumentów  – podsumowuje dyr. Piwowarska.

Jeśli podejrzewasz dostawcę usług telekomunikacyjnych
o nieuczciwe praktyki, skonsultuj się
z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE:

  • infolinia 801 900 853
    (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora)
  • 22 534 91 74(pon.-pt. w godzinach 8.15 – 16.15)
www.uke.gov.pl/formularz
www.cik.uke.gov.pl